Kunst i øjet - Pia Andersen
Ole Lindboe var journalist, kunstkender og eventyrer.
En af hans store passioner var kunst, særligt havde han øje for de nye spændende kunstnere, der var på vej. I dk4’s kunstmagasin ”Kunst i øjet” mødte han adskillige danske kunstnere, ikke kun de nye – også de veletablerede – i samtale om kunst, arbejdsprocesser og inspiration. Det blev til gode dybe samtaler, usentimentale og bramfrie. I overensstemmelse med hans enke, giver vi på dk4 nu mulighed for et gensyn med dansk kunst og en passioneret formidler. I 2001 besøgte ”Kunst i øjet” den dansker maler Pia Andersen (f.1960).
Det vigtigste ved Pia Andersens maleri er farven, siger den norske kunstkritiker Per Hovdenakk om den danske maler Pia Andersen, som faktisk oftere udstiller i udlandet end herhjemme. Hun debuterede i 1985, og har udviklet sig til en af vores mest markante kvindelige malere med et koloristisk nuanceret og forfinet maleri som sit fornemste varemærke. Det er ofte landskabet, som inspirerer, men hendes maleri er alt andet end traditionelt landskabsmaleri.
Hun får farverne til at gløde, som i et koncentrat.
Det var især en række besøg i Mexico, som for alvor skabte store forandringer i hendes billeder, der pludselig fik en helt ny farverytme og sanselighed. Kunstneren har også skabt en række store markante udsmykninger – bl.a.
af den danske ambassade i Berlin og Operaen på Holmen. Også den type opgave har hun klaret med bravur.
Men også hendes arbejde med kobbertryk og serigrafier har imponeret. De seneste år har Pia Andersen bl.a. fået inspiration fra Grønland og arbejdet med keramik og porcelæn, man kan evt. se mere på http://www.piaandersen.com ”Gensyn på dk4” giver mulighed for at se, eller gense, skatte fra dk4’s tv-arkiv. Udsendelsernes tekniske kvalitet er af ældre dato.
Nem og lækker grillmad
Se opskriften her