Joakim Ingversen lever et dobbeltliv: "En svær problematik" Joakim Ingversen lever et dobbeltliv: "En svær problematik"
ét år siden

Joakim Ingversen lever et dobbeltliv: "En svær problematik"

4/7 2023 kl. 15:58

Joakim Ingversens status hos DR er et problem, når han også lever et dobbeltliv som influencer, mener flere eksperter. Men ingen regler bliver brudt, siger DR.

Joakim Ingversen er en af de mest populære værter på DR. Både blandt seerne og hos selve DR. Han har været vært på nogle af de største programmer i den bedste sendetid. Noget hans bedre halvdel Sofie Linde også har god erfaring med.

Blandt andet på det nye koncept ‘Stjerneklar’, der blev sendt hver fredag aften i primetime. Finalen af den første sæson blev sendt i starten af juni, og efterfølgende er det ‘Hu hej vilde dyr’, der har overtaget samme gode sendetid. Serien er genudsendelser fra 2020, men også her er det Joakim Ingversen, som er vært. 

Programmet henvender sig i høj grad til børn, og det samme gør ‘Den Store Juniorbagedyst', hvor Ingversen også er vært.

LÆS OGSÅ: Jeppe går "all in" - dropper Schweiz og flytter sammen med Janni Ree i København

På samme tid har Joakim Ingversen levet et dobbeltliv, for i løbet af juni har han været hovedperson i flere reklamer for Arla. Og det mener flere medieeksperter kan være problematisk for DR. 

Smart tænkt at Arla

De mener, Joakim Ingversen ikke bør være en reklamesøjle, når han er vært på DR, som er statsfinansieret.

“Værternes optræden i reklamer er ofte begrundet i deres arbejde i DR, og dermed hjælper DR indirekte virksomheder som Arla med at sælge produkter, hvilket kan risikere at påvirke opfattelsen af DR’s troværdighed blandt brugerne”, siger medieforsker og professor i Journalistik ved Roskilde Universitet Mark Blach-Ørsten til Politiken.

LÆS OGSÅ: Albert Harson i chok, da han fandt han ud af, at Jenna var gravid

Han mener især, at det er et problem for DR, da reklamerne også er målrettet mod børn. Han forklarer, at børn ikke kan skelne mellem, når Joakim Ingversen er sjov på DR eller sjov for Arla.  

Centerleder for Journalistik på Syddansk Universitet, Peter Bro, er enig. Han mener, det kan svække folks tillid til DR. Samtidig mener han, at det fra Arlas side er et smart træk.

LÆS OGSÅ: Elvira Pitzner rejser alene uden vielsesring - afviser rygter om familiekonflikt

“Arla nyder godt af skatteyderbetalt skærmtid, fordi en vært som Joakim Ingversen i det her tilfælde er blevet et brand opbygget gennem DR’s programmer,” siger Peter Bro til Politiken.

“...det handler om en populær DR-vært, der står for fredagens familieunderholdning, og at det er en familieorienteret kampagne. Man får den tanke, at Arla har været smarte her, og at DR har glemt at tænke sig om,” lyder det videre.

Joakim Ingversens dobbeltliv har andre regler som freelancer

Men Joakim Ingversen er ikke fastansat hos DR. Han er freelancer. Influencerarbejde er derfor en “svær problematik”, hvad det angår, sagde DR’s etiske chef Anja Lundberg Andersen i maj.

Freelancere, der har mindre end 20 timer om ugen hos DR, må godt tjene ekstra som influencere. Beslutningen blev truffet på DR sidste år. Dog ikke hvis det på samme tid som deres arbejde hos DR.

Programchef hos DR, Anne Garlichs, bekræfter, at Joakim Ingversen ikke bryder de etiske regler hos DR. Hun forklarer desuden, at han fik pålagt en karensperiode, hvor han ikke må lave kommercielt arbejde, mens hans program sendes. 

“Vi kan ikke regulere værtens aktiviteter, når værten ikke længere er ansat og lønnet af DR,” siger hun. 

Arla-kampagnen kørte fra 9. juni til 30. juni. ‘Stjerneklar’ havde finale den 2. juni. Genudsendelserne af ‘Hu hej vilde dyr’ bliver sendt, mens Joakim Ingversen ikke er under kontrakt.

Karensperioder holder ikke i en digital verden af streaming

Karensperioder er dog ikke noget, der holder i 2023, siger Lars Kabel, lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. 

“Den holder ikke. Sådan er verden ikke. Det hele er jo integreret på en eller anden måde.” 

Han henviser til, at folk ser tv på en helt anden måde i dag. Folk streamer programmer, når de vil, og derfor giver karensperioden ingen mening. Virkeligheden i dag er en anden end den var, og han mener, der bør være større rum.

Det bliver nok heller ikke sidste gang, det kommer til at ske. Flere eksperter peger på, at det bliver noget vi kommer til at se mere og mere. Det behøver dog ikke kun være negativt Det hjælper nemlig samtidig også DR med at nå bredt ud og holde sig relevant.

Joakim Ingversens manager, Line Køhlert Breinholt, skriver til Politiken, at de ikke vil kommentere på medieeksperternes holdning. Hun understreger, de følger de regler, som DR har pålagt dem. 

TV Guide og programoversigt for dagens tv

Se dagens programmer eller få et fuldt overblik over de næste dages tv programmer.

TV i aften

For at gøre det nemmere for dig at finde ud af hvad du skal se i aften, har vi lavet en dedikeret visning af tv der bliver sendt i primetime. Du kan finde det i menuen i toppen, eller se den her.

TV lige nu og næste gang

For at få et hurtigt overblik og hvad du kan se på tv lige nu og hvad der kommer næste gang, kan du bruge menu punktet Nu & Næste eller du kan se den her.

DR tv guide og programoversigt

DR1, DR2, Ramasjang giver dig et bredt sortiment af serier, film, debatter, nyheder og børnetv. Danmarks Radio har gennem tiden produceret alt fra dramaserier til den årlige julekalender. Brug nedestående links til at find uge oversigten over DR's kanaler:

TV2 tv guide og programoversigt

TV2 giver dig nyheder, vejret, sport og underholdning. Du kan se de populære programmer som "Go’ morgen Danmark" og "Go’ aften Danmark", "Danmark har talent" og meget mere. Brug nedestående links til at find uge oversigten over TV2s's kanaler:

TV3 tv guide og programoversigt

TV3 er din kanal for sport, reality og underholdning. Det er her du finder programmer som ‘Paradise Hotel’, ‘Divaer i Junglen’ og meget mere. Brug nedestående links til at find uge oversigten over TV3s's kanaler:

Vores historie

Tvguide.dk er Danmarks største og bedste online tv-guide med 5 millioner besøgende pr. måned – flere end 150.000 tv-seere besøger os om dagen. Vores brugere hungrer efter information om, hvad der kommer på Tv i aften på DR1  og på TV2, hvornår Paradise Hotel bliver sendt på TV3, eller om det nu er DR1 eller TV2, der sender X Factor. 15 års tæt samarbejde med danske og udenlandske tv-stationer betyder, at vi leverer Danmarks største og bedste tv-guide til mobil, tablets og laptops.

Vores mobile version af Tvguide.dk, en tv-guide til din mobil, der giver dig et hurtigt overblik i sofaen. Tvguide.dk bliver jævnligt opdateret med nyt design og funktionalitet, bedre brugervenlighed samt øget fokus på de seneste tv-formater som streaming tv og ikke mindst gossip og videoindhold. Den nye tv-guide giver et bedre tv-overblik, ikke mindst på iPad og iPhones. Vi gør os umage for at informere dig om, hvad der sendes på dit fjernsyn, hvilke film du skal se på tv i aften, de nyeste tv serier, weekendens fodboldkampe, og hvad tid der kommer Formel 1 og på hvilken kanal.

Tvguide.dk arbejder tæt sammen med DR1,  TV2, TV3 og Viaplay Group samt de største skandinaviske tv-stationer som de svenske kanaler SVT1, SVT2, TV4 og Norske NRK1, NRK2, TV2 og TVNorge. Vores redaktionelle linje vil i 2024 også blive udvidet, og vi fortsætter med at dække tv-nyheder og det nyeste gossip fra reality-tv verdenen. Herudover skriver vi nyheder om de mest populære tv-shows som X Factor, Vild med dans, Den store bagedyst og andre top tv-programmer.

Det nye Tvguide.dk satser udover bedre brugervenlighed på de seneste tv-formater som f.eks. streaming tv. Tvguide.dk streaming service, giver brugerne adgang til alt streaming tv indhold der er tilgængeligt i Danmark, med trailers, ratings og bruger kommentarer til film og tv serier. Du kan oprette en profil og skræddersy din profil efter helt egne personlige behov, ved at vælge og fravælge kanaler samt streaming tv.

Tvguide.dk's streaming sektion Play finder du alt indhold fra både Netflix, DR Play, Viaplay, Apple TV+, TV2 Play, HBO Max, C More og Discovery+.

Vi forventer, at Tvguide.dk fortsætter med at vokse og ser det som et helt realistisk mål, at vi når 6 mio. månedlige besøgende ved udgangen af 2024.