Grev Nikolai fyldte 26 år torsdag og er kongehuset største brand : Sådan har han skabt et enormt stærkt brand internationalt
Torsdag rundede grev Nikolai 26 år, og i den anledning delte han to meget forskellige – men sigende – videoer på sin Instagram-profil.
Den ene viste ham som barn legende med kong Frederik på Amalienborg, mens den anden var et glimt fra den røde løber i Venedig, hvor han og kæresten Benedikte Thoustrup deltog i filmfestivalen.
LÆS OGSÅ: Albert Harson Rosin om sin far rolle: "Jeg skal lige finde mig tilrette "
Kontrasten mellem de to videoer fortæller meget om, hvorfor grev Nikolai i disse år nyder stor popularitet – både herhjemme og i udlandet.
Med over 180.000 følgere på Instagram og en rolle som både kongelig, model og influencer har han formået at skabe et helt særligt brand. Ifølge Jannek K. Sommer, lektor og ekspert i royal branding ved SDU, er der især tre ting, der gør ham stærk.
LÆS OGSÅ: Seerne savner Rolf Sørensen – der stadig er i tæt kontakt med ekskonen Susanne
– Det, som styrker hans brand, er, at han co-brander med Kongehuset, forklarer Sommer.
Han uddyber, at grev Nikolai på den ene side fremstår som en klassisk influencer med tydelige kommercielle samarbejder, men samtidig som en ikonisk del af kongefamilien. Kombinationen skaber en balance, som gør, at han ikke virker lige så kommerciel som mange andre influencere.
LÆS OGSÅ: Stort bryllup i Kjær familien, er blevet gift med Isabella
– Det er næppe en strategi fra Kongehusets side, men snarere et valg, han selv har taget. Og det virker. Han nedtoner det forretningsmæssige ved samtidig at være den royale ’darling’, siger Sommer.
En anden styrke er, at grev Nikolai er den eneste i kongefamilien, der driver en Instagram-profil i eget navn. Samtidig formår han at være nærværende over for sine følgere.
– Han er meget interaktiv og svarer ofte direkte på kommentarer. Det gør ham både jordnær og tilgængelig, hvilket er med til at mindske afstanden mellem ham og almindelige mennesker, vurderer brandingeksperten.
Derudover bruger grev Nikolai ofte nostalgien som et virkningsfuldt redskab. Han deler jævnligt minder fra sin royale familie – senest en hyldest til sin afdøde farfar, prins Henrik, og på fødselsdagen en video fra barndommen.
– Når han aktivt trækker på kongefamiliens historie, rammer han ind i noget, som mange danskere er stolte af og kan relatere til. Nostalgi er en stærk kulturel faktor, forklarer Sommer.
På den måde lykkes det ham at brande sig selv som meget mere end blot influencer og kongelig. Han fremstår også som et familiemenneske.
– Indslag med nostalgiske elementer fungerer som kollektive mindesmærker. Vi bliver mindet om, at han er en del af en større familie, og det er noget, mange kan spejle sig i.
Han personificerer nogle af de grundlæggende værdier i Danmark: kærlighed, familie og fællesskab, siger brandingeksperten.
For at gøre det nemmere for dig at finde ud af hvad du skal se i aften, har vi lavet en dedikeret visning af tv der bliver sendt i primetime. Du kan finde det i menuen i toppen, eller se den her.
For at få et hurtigt overblik og hvad du kan se på tv lige nu og hvad der kommer næste gang, kan du bruge menu punktet Nu & Næste eller du kan se den her.
DR1, DR2, Ramasjang giver dig et bredt sortiment af serier, film, debatter,
nyheder og børnetv. Danmarks Radio har gennem tiden produceret alt fra
dramaserier til den årlige julekalender. Brug nedestående links til at
find uge oversigten over DR's kanaler:
TV2 giver dig nyheder, vejret, sport og underholdning. Du kan se de
populære programmer som "Go’ morgen Danmark"
og "Go’ aften Danmark", "Danmark har talent"
og meget mere. Brug nedestående links til at find uge oversigten over TV2s's kanaler:
TV3 er din kanal for sport, reality og underholdning. Det er her du finder
programmer som ‘Paradise Hotel’, ‘Divaer i Junglen’ og meget mere.
Brug nedestående links til at find uge oversigten over TV3s's kanaler:
Tvguide.dk er Danmarks største og bedste online tv-guide med 5 millioner besøgende pr. måned – flere end 150.000 tv-seere besøger os om dagen. Vores brugere hungrer efter information om, hvad der kommer på Tv i aften på DR1 og på TV2, hvornår Paradise Hotel bliver sendt på TV3, eller om det nu er DR1 eller TV2, der sender X Factor. 15 års tæt samarbejde med danske og udenlandske tv-stationer betyder, at vi leverer Danmarks største og bedste tv-guide til mobil, tablets og laptops.
Vores mobile version af Tvguide.dk, en tv-guide til din mobil, der giver dig et hurtigt overblik i sofaen. Tvguide.dk bliver jævnligt opdateret med nyt design og funktionalitet, bedre brugervenlighed samt øget fokus på de seneste tv-formater som streaming tv og ikke mindst gossip og videoindhold. Den nye tv-guide giver et bedre tv-overblik, ikke mindst på iPad og iPhones. Vi gør os umage for at informere dig om, hvad der sendes på dit fjernsyn, hvilke film du skal se på tv i aften, de nyeste tv serier, weekendens fodboldkampe, og hvad tid der kommer Formel 1 og på hvilken kanal.
Tvguide.dk arbejder tæt sammen med DR1, TV2, TV3 og Viaplay Group samt de største skandinaviske tv-stationer som de svenske kanaler SVT1, SVT2, TV4 og Norske NRK1, NRK2, TV2 og TVNorge. Vores redaktionelle linje vil i 2024 også blive udvidet, og vi fortsætter med at dække tv-nyheder og det nyeste gossip fra reality-tv verdenen. Herudover skriver vi nyheder om de mest populære tv-shows som X Factor, Vild med dans, Den store bagedyst og andre top tv-programmer.
Det nye Tvguide.dk satser udover bedre brugervenlighed på de seneste tv-formater som f.eks. streaming tv. Tvguide.dk streaming service, giver brugerne adgang til alt streaming tv indhold der er tilgængeligt i Danmark, med trailers, ratings og bruger kommentarer til film og tv serier. Du kan oprette en profil og skræddersy din profil efter helt egne personlige behov, ved at vælge og fravælge kanaler samt streaming tv.
På Tvguide.dk's streaming sektion Play finder du alt indhold fra både Netflix, DR Play, Viaplay, Apple TV+, TV2 Play, HBO Max, C More og Discovery+.
Vi forventer, at Tvguide.dk fortsætter med at vokse og ser det som et helt realistisk mål, at vi når 6 mio. månedlige besøgende ved udgangen af 2024.